جلسه داوری پروپوزال های رنک زمستان ٩٧
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷
نحوه ایجاد پروفایل در google scholar
خرداد ۲, ۱۳۹۸

گزارش کارگاه روش تحقیق ۵۷

📝 گزارش پنجاه و هفتمین دوره روش تحقیق📝

🎉روز اول🎉

🔷اولین جلسه کارگاه روش تحقیق در ۹۸/۲/۹ در سالن شهید قاضی واقع در طبقه اول دانشکده پزشکی برگزارشد.

🔹در بدو جلسه دکتر تهرانی عضو هیئت علمی کارگروه پزشکی اجتماعی و سرپرست کمیته پژوهشی دانشکده پزشکی ضمن تشکر از استقبال دانشجویان از این دوره ی کارگاه به فواید یادگیری صحیح پروپوزال و مقاله نویسی پرداختند.

🔹سپس سرکارخانم کاظمی دبیرعلمی کارگاه وسرکارخانم مهرالهیان ازمدرسان کارگاه راجع به اهداف کلی این دوره ی اموزشی صحبت کردند و قوانین و اصول کارگاه را توضیح دادند.

🔹در اولین جلسه کارگاه با سرفصل search به تدریس آقای مدنی به بررسی اصول و مبانی صحیح و علمی سرچ مقالات پرداخته شد.

🔹سایت های معتبر مانند: pubmed ,google scholar,scopus ,… معرفی شد و کار با toolbar و بخش های مختلف هریک از این سایت ها اموزش داده شد.

🔹در ادامه جلسه، search strategy صحیح بااستفاده از سایت های مختلف توضیح داده شد و درپایان با ارائه مثال هایی دانشجویان به تمرین و سرچ keywordsهای مختلف پرداختند‌.

🔶کارِگروهی🔶

🔸پس از گروه بندی دانشجویان،هرگروه به همراه مربی و کمک مربی کارخود را شروع کردند.

🔸مربیان پس از ارائه ی مقدمه ای از تئوری سرچ ،سابجکت های مختلفی را به همراه دانشجویان در سایت های مختلف مقالات جستجو کردند.

🔸دراخر موضوع تحقیق این دوره: شیوع دیابت در بیماران دارای سرطان پانکراس به بحث گذاشته شد و دانشجویان بایستی تا جلسه بعد ۱۰ الی ۱۵ مقاله در رابطه بااین تاپیک با استفاده از سرچ استراتژی های توضیح داده شده به مربی خود ارسال کنند.

روز دوم

گزارش کارگاه آشنایی با پروپزال پژوهشی:
کارگاه در تاریخ ٩٨/٢/١٠ با تدریس آقای نیما همتی در ساعت١۵:٣٠ در کلاس شهید بهشتی واقع در طبقه ی دوم دانشکده پزشکی برگزار گردید.
🔶آشنایی با مفهوم پژوهش،پروپزال پژوهشی،ساختار پروپزال،مطالبی که باید در پژوهش رعایت شود انجام شد.

🔸در کارگاه به علت اهمیت بسیار زیاد عنوان پروپزال و درک بهتر شرکت کنندگاه از انتخاب درست عنوان روی عنوان های مختلفی از پروپزال هایی که قبلاارائه شده بحث و بررسی شد.

🔴گزارش کارگاه أنواع مطالعات:
کارگاه در تاریخ ٩٨/٢/١٠با تدریس خانم مهرآذین الهیان ساعت١۴:١۵در کلاس شهید بهشتی واقع در طبقه ی دوم دانشکده ی پزشکی برگزار شد.
🔶آشنایی لا مفهوم مطالعات مشاهده أی و أنواع آن(مطالعات توصیفی و تخیلی)
و مطالعات مداخله ای انجام گرفت و توضیحات هر کدام به تفضیل بیان شد.

🔶درپایان أهمیت randomize clinical trial (RCT) و اهمیت آن با ذکر چند مورد بیان شد.🔴کارگاه آشنایی با پروپزال پژوهشی:
🕒تاریخ:٩٨/٢/١٠
مدرس:نیما همتی
💡پژوهش چیست؟
☑️هرگونه تلاش جهت درک مجهولات و گسترش دایره ی معلومات
☑️تحقیق،جمع آوری،بررسی و تفسیر نظام یافته ی داده ها به منظور پاسخ به پرسش
💡پروپزال پژوهشی:
سندی برای قانع کردن یک سازمان علمی برای اختصاص منابع به طرح پژوهشی مانند:پول،استفاده از منابع سازمانمثل آزمایشگاه و استفاده از وقت سایر دانشجویانو اساتید
💡ساختار پروپزال:
چکیده-عنوان-بیان مسئله و ضرورت انجام طرح-روش شناسی پژوهش-نحوه ی مدیریت پروژه-منابع مورد نیاز-إسناد مورد استفاده-بودجه ی مورد نیاز و پیشینه ی پژوهشی فرد
🔴مهم ترین مشخصه ی پژوهش هدف دار بودن آن است.
💡منشور پژوهشی:
بیان مسئله-بررسی متون-تنظیم اهداف-روش بررسی طرح ،بهره برداری و انتشار نتایج کار -طرح کار-منابع و بودجه ی لازم-خلاصه ی طرح
💡مواردی که باید در انتخاب عنوان رعایت شود:
جامع و شامل باشد-از اختصارات استفاده نشود-سوالی نباشد-کلمات مناسب و مطلوب استفاده شود
🔴داور پروپزال چه چیز را می خواهد بداند؟
☑️پروپزال ارزش پژوهشی دارد؟
☑️علم را جلو می برد یا نه؟
☑️کاربردی است یا نه؟
☑️به موضوع مورد توجه سازمان ربط دارد یا نه؟

⭐سومین روز

🔴گزارش کارگاه متغیرها

🔸کارگاه متغیرها در تاریخ ۹۸/۲/۱۱ راس ساعت ۱۴ در کلاس B1در دانشکده پیراپزشکی با تدریس محمد امین جولایی تشکیل شد .

🔸در ابتدا تعریف ” متغیر ” و انواع دسته بندی های آن بر اساس اهداف ، خصوصیت ، و مقیاس سنجش توضیح داده شد.

🔸با توجه به هر دسته بندی ؛ زیر شاخه هایش به تفضیل و همراه با مثال و با همراهی شرکت کنندگان بیان شد .

🔸توضیحات مربوط به انواع متغیرهای اصلی ، زمینه ای ، مخدوش کننده و مرکب تدریس شد.

🔸آشنایی با جدول متغیرها و روش کامل کردن آن بیان شد.

🔸در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد .

⚪گزارش کارگاه اهداف و فرضیات

🔺کارگاه در تاریخ ۹۸/۲/۱۱ راس ساعت ۱۵:۱۵ در کلاس B1 دانشکده پیراپزشکی با تدریس محمد ابراهیمیان تشکیل شد .

🔺تعاریف هدف و  انواع اهداف (اصلی ، فرعی ، کاربردی ) بیان شد .

🔺شرکت کنندگان به‌صورت کارگروهی با مفاهیم اهداف آشنا شدند .

🔺فرضیات و انواع آن ، شامل H0 و H1 با مثال به صورت کامل تدریس شد .

🔺تفاوت های بین طرح سوال یا طرح فرضیات در مثال به صورت کامل تدریس شد .

🔺در انتهای جلسه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد .

⭕گزارش کارگروهی

🔹راس ساعت ۴:۳۰ کارگروهی آغاز شد .

🔹ابتدا توضیحات تئوری درباره ی روش کار کارگروهی روز  بیان شد .

🔹 شرکت کنندگان هر گروه با توجه به وظیفه محول شده و آموزش و همراهی سرگروه خود به جمع آوری اطلاعات مربوط به بررسی متون و بیان مسئله پرداختند .

🔅روز چهارم🔅

 

🔵کارگاه جمع آوری داره🔵

🔷کارگاه جمع آوری داده به تدریس فروغ کاظمی پنجشنبه ۹۸/۲/۱۲ در کلاس باهنر واقع در ساختمان ابن سینا برگزار شد.

🔷در این کارگاه روش های مختلف جمع اوری دیتا توضیح داده شد و فواید و معایب هرکدام بررسی شد.

🔷سپس با ذکر نمونه های مختلف تحقیق،بهترین نوع جمع اوری دیتا برای هرکدام با همکاری دانشجویان بیان شد.

🔴کارگاه نمونه گیری🔴

♦️کارگاه نمونه گیری راس ساعت ۱۰ به تدریس پگاه درخشانی پنجشنبه ۹۸/۲/۱۲ در کلاس باهنر واقع در ساختمان ابن سینا برگزار شد.

♦️در این کارگاه انواع متودهای نمونه گیری و مزایا و معایب هرکدام به تفصیل توضیح داده شد.

♦️سپس دانشجویان گروه بندی شدند و چند روش از نمونه گیری را با کارگروهی به صورت عملی تمرین کردند.

⚫️کارگاه مقاله خوانی⚫️

◼️کارگاه مقاله خوانی پس از استراحتی کوتاه به تدریس دل آرام دلبری پنجشنبه ۹۸/۲/۱۲ در کلاس باهنر واقع در ساختمان ابن سینا برگزار شد.

◼️در این کارگاه روش های موثر و توالی درست برای خواندن مقاله توضیح داده شد.

◼️مفاهیمی مانند تفکر انتقادی (critical thinking) ,taking notes و دقت به keyword های مناسب اموزش داده شد که بااستفاده از ان ها مقاله خوانی بسیار روان تر و مفیدتر می شود.

⚪️کارگاه خطاها(errors)⚪️

◻️کارگاه خطاها به تدریس جوادبلاسی روز پنجشنبه ۹۸/۲/۱۲ در کلاس باهنر واقع در ساختمان ابن سینا برگزار شد.

◻️در این کارگاه تیپ های مختلف خطا در مقاله نویسی توضیح داده شد و روش های رفع و تعدیل هرکدام بیان شد.

🗒کارگاه concept map🗒

🖍این کارگاه به تدریس نیما حاجی زاده پنجشنبه ۹۸/۲/۱۲ در کلاس باهنر واقع در ساختمان ابن سینا برگزار شد.

🖍در این کارگاه اصول اولیه concept map توضیح داده شد سپس طبق همان اصول آقای حاجی زاده متنی را بررسی کردند و concept map مربوط به ان را کشیدند.

🖍سپس کارگروهی انفرادی اغاز شد و دانشجویان شروع به کشیدن concept map مربوط به متن blood clotting کردند.

🖍 یکی از دانشجویان conceptmapخودرا ارائه کرد و آقای حاجی زاده به بررسی و تحلیل ان پرداختند و key مربوط به ان را ارائه کردند.

🎉کار گروهی دسته جمعی 🎉

🖍دانشجویان ابتدا طبق گروهبندی خود تقسیم شدند.

🖍 اصول کار به این شکل بود که دانشجویان باید پس از مطالعه و تحلیل دو مقاله ای که در ارتباط با تاثیر مسمومیت های منگنز و diazinone برروی neurotoxicity بود concept mapمربوط به آن را می کشیدند.

🖍پس از پایان deadline هرگروه concept map خود را برروی مقواهای بزرگ دیزاین کردند و داوری آغازشد.

🖍از هرگروه یک نفرconcept map خودرا ارائه و تشریح کرد و داوران نقاط ضعف و قوت ان را بررسی کردند.

🖍 همچنین نکات ظریف و tips&tricks هایی برای قوی و علمی تر کردن concept map بیان شد.

⚪️مهدیس دامن پاک
#روابط_عمومی
#کمیته_پژوهشی_دانشجویی_دانشکده_پزشکی

⭐روز پنچم

🔵 گزارش کارگاه ارائه سخنرانی

🔺کارگاه ارائه سخنرانی در تاریخ ۹۸/۲/۱۳ راس ساعت ۸:۴۵ در کلاس شهید باهنر با تدریس ندا واحد تشکیل شد.

🔺در ابتدا تعریف ارتباط ، ارتباط موثر و ارتباط سالم با توجه به تفاوت های آنها تعریف شد .

🔺ارتباط از جهات اهمیت ، عناصر اصلی ، اقسام ارتباط کلامی که متشکل از ارتباط کلامی و غیر کلامی است و محتوای کلام به تفضیل بیان شد.

🔺راهکارهای تقویت خزانه ی لغات در ارتباط با ارتقا محتوا کلامی نام برده و در قالب مثال توضیح داده شد .

🔺 در ارتباط با مهارت سخنرانی خوب و چگونگی و اهمیت شروع مناسب در سخنرانی نکاتی بیان شد .

🔺از جنبه های متفاوت مانند ارتباط چشمی ، حالت چهره ، رسایی صدا ، طرز ایستادن و روش های مدیریت اضطراب به سخنرانی پرداخته شد .

🔺عباراتی مانند شنیدن ، گوش دادن و گوش دادن فعال از لحاظ تعریف و تفاوت بررسی شد . 

🔺در انتها به سوالات شرکت کنندگان حاضر در جلسه پاسخ داده شد .

⭕گزارش کارگاه مدیریت پژوهش

🔸کارگاه مدیریت پژوهش در تاریخ ۹۸/۲/۱۳ راس ساعت ۱۰:۴۵ در کلاس شهید باهنر با تدریس مهسا محمدی تشکیل شد .

🔸در ابتدا تعاریف پروژه ، مدیر و مدیریت با توضیحات مبسوط شرح داده شد .

🔸خصوصیات و چارچوب کلی برنامه ریزی یک مدیر از جمله برنامه ریزی ، سازمان دهی ، راهبردی و پایش بیان شد .

🔸اقسام یک برنامه ریزی صحیح از جانب یک مدیر که متشکل است از نظری ، طراحی مطالعه ، جمع آوری داده ها ، تحلیل داده ها  و انتشار نتایج به تفضیل توضیح داده شد.

🔸روش های علمی برنامه ریزی نامبرده شد .

🔸پایش به صورت یک چارت توضیح داده شد .

🔸در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد .

🔴گزارش کارگروهی و اختتامیه پنجاه و هفتمین کارگاه روش تحقیق

🔸بعد از صرف ناهار شرکت کنندگان در گروه های خود با کمک و همراهی مرابیان حاضر در جلسه شروع به جمع بندی پروپوزال و ساخت پاورپوینت برای ارائه کردند .

🔸راس ساعت ۴:۱۵ بعد از تکمیل پروپوزال ؛ به منظور داوری هر گروه در زمان ۱۵ دقیقه شروع به ارائه ی پروپوزال خود کردند .

🔸در پایان ارائه ی هر گروه ، داوران تجزیه و تحلیلی از نقاط قوت و ضعف هر ارائه را به منظور تصحیح و ارتقا پروپوزال در زمان ۱۰-۱۵ دقیقه به سمع و نظر حاضران رساندند .

🔸در انتها اختتامیه ی پنجاه و هفتمین کارگاه روش تحقیق جشن گرفته شد و با کیک از شرکت کنندگان پذیرایی شد و گواهی شرکت کنندگان (سرتیفیکیت ) به منظور تقدیر و یادبود تقدیم آنها شد .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *