تفاهم نامه بین کمیته پژوهشی دانشجویی پزشکی و مرکز تحقیقات طب و پیشگیری سلامت جمعیت
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷
كسب رتبه سوم در بخش اطفال كنگره پژوهشی دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي ورشوکشور لهستان
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۷

پیام آموزشی 3

چه زمانی یک سوال تکراری، سوال پژوهشی ماست؟

:: تکرارپذیری، به معنای مشاهده نتایج یکسان از تکرار یک پژوهش در شرایط برابر است. در صورتی که یک پژوهش تکرارپذیر باشد، نتایج حاصل از آن قابل استناد و قابل اعتماد خواهد بود. اما مرز بین تخلفات علمی(مانند داده سازی و جعل نتایج) و پژوهش های واقعی همیشه به خوبی مشخص نیست، به همین خاطر پژوهشگران راه های مختلفی را برای تشخیص نتایج غیرواقعی از نتایج پژوهش های اصیل انتخاب می کنند.

:: یکی از این راه ها، تکرار آزمایشی است که نتایج آن در نگاه اول غیرواقعی به نظر رسیده بود.

:: در جریان مطالعه ای که نتایج آن در سال 2016 در مجله Nature به چاپ رسید، از 1576 پژوهشگر درباره تکرارپذیری پژوهش ها سوال شد. بیش از 70 درصد پژوهشگران عنوان کردند که نتوانسته اند پس از تکرار آزمایش پژوهشگران دیگر، نتایج مشابه آنها بگیرند و بیش از 50 درصد آنها نیز از تکرار پژوهش های خودشان نتایج متفاوتی ثبت کرده بودند.

:: در یکی از بزرگترین مثال های تکرارپذیری در تاریخ پژوهش های پزشکی، بسیاری از مقالات و مطالعات مرتبط با سرطان ها، در یک تلاش بین‌المللی، دوباره اجرا خواهند شد.

:: در واقع پژوهشگران در این پروژه در تلاش هستند تا با سوالات پژوهشی تکراری(که اکثراً درباره میزان و نحوه اثر داروهای مقابله با سرطان هاست) ، نتایج آن پژوهش ها را آزمون کنند.

:: برای مثال پروژه ای که Cancer reproducibility project نام گرفت و نتایج اولیه آن در ابتدای سال 2017 منتشر شد، نگرانی های اخلاقی و سوالات بسیاری را ایجاد کرد.

#تیم_آموزش
#واحد_آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *